Gröna kaffebönor – en lovande viktminskningsmetod

Gröna kaffebönor har blivit en omtalad metod för snabb viktminskning i både tidningar och TV bland hälsoentusiaster. Många talar för dess positiva effekt på kroppens fettförbränning som lett till att de gröna bönorna just nu är ett av de mest populära naturliga tillskotten för att gå ner i vikt.

Test av det populära bantningspillret

Om du läser det här så vet du säkert, som så många andra, att det är svårt att gå ner i vikt. Riktigt svårt.

Av den enda anledningen försöker man gärna med alla möjliga produkter, vare sig det är ett tillskott eller ett läkemedel, för att få lite hjälp på traven. Man hör gång på gång om nya tillskott som sedan glöms bort då de visades sakna alla de egenskaper som de först påstods besitta.

Gröna kaffebönor är en av de bantningspiller som är här för att stanna. Deras positiva påverkan på fettförbränningen har fått stor uppmärksamhet bland flera kända dietister och tränare världen över. Precis som namnet antyder kommer detta kosttillskott från extrakt från just gröna kaffebönor, som innehåller ämnet klorogensyra.

Först när hälsogurun Dr. Oz började prata om extraktet från grönt kaffe i TV runt 2012, blev det uppmärksammat på riktigt.

Jag själv är en stor beundrare av kosttillskott i alla möjliga former, men jag är alltid ytterst skeptisk när de utlovar en snabb och enkel viktminskning eftersom det allt som oftast är ett löfte för bra för att vara sant. På den här sidan går vi grundligt igenom de gröna bönornas effekt, så att du själv kan dra dina egna slutsatser.

Vad är grönt kaffe?

Grönt kaffe är i princip bara helt vanligt rostade kaffebönor. Kaffebönor är naturligt gröna, men den vanliga mörkbruna färgen kommer från att de rostats.

Den orostade kaffebönan är fullspäckad av antioxidanter och farmakologiskt aktiva sammansättningar. Dess viktigaste ämnen, vad gäller viktminskning, är koffein och självklart också klorogensyra. Syran försvinner vid rostningen och därför har råkaffe blivit ett populärt alternativ för människor som är noga med att hålla sin vikt eller snabbt gå ner i vikt.

Därför byter allt fler ut de traditionella kaffebönorna, även om det av flera smakrika skäl finns anledning att dricka det!

Så här fungerar det

Extraktet från grönt kaffe innehåller koffein. Något som ändlösa mängder av oberoende studier genom åren bevisat har en stor påverkan på kroppens viktminskning. Många studier har visat att koffein kan öka ämnesomsättningen med 3-11%.

Trots koffeinets effekt är det fortfarande just klorogensyra, som vi pratade om tidigare, som är den huvudsakliga aktören i bantningspillerna. En del studier har visat att syran minskar mängden kolhydrater som absorberas i tarmkanalen, som i sin tur leder till sänkta halter blodsocker- och insulinnivåer.

Om detta påstående stämmer, betyder det att användningen av gröna kaffebönor har samma effekt som ett minskat intag av kolhydrater.

Andra studier har visat att klorogensyra leder till viktminskning genom ett minskat fettupptag, minskar levers fettlagring och förbättrar den fettförbrännande hormonen, Adiponectin, och dess funktioner

I flera studier på råttor har också klorogenet drastiskt lyckats sänka kolesterolet och triglyceridnivån. Något som annars är farliga riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar.

Fler studier kring grönt kaffe och dess bönor

Det har gjorts otaliga mängder av andra studier på människor med ett regelbundet intag av grönt kaffe.

Dessa studier har gjort under så kallade ”randomized controlled trials”, som är det sätt man använder sig av för att få fram de absolut mest pålitliga resultaten.

En studie som är nämnvärd är en som omfattade 30 överviktiga personer som pågick under 12 veckor.

Studien bestod av två grupper. En grupp som drack helt vanligt snabbkaffe och en grupp som drack ett snabbkaffe berikat med 200 mg av extraktet från gröna kaffebönor.

Under hela perioden höll både grupperna sina vanliga rutiner med både kost och motion. Nedan ser du en graf som visar båda gruppernas viktminskning under hela perioden, från start till slut.

BILD BILD BILD

Bilden visar hur den grupp som drack ett kaffe med extrakt från gröna bönor gick ner 5,4 kilo i snitt medans den grupp som drack traditionellt kaffe endast gick ner 1,7 kilo. Samtidigt blev minskningen av kroppsfett i snitt 3,6% i den gruppen medans de andra endast uppnådde 0,7%.

Har bönorna andra fördelar?

Grönt kaffe kan påverka det sätt som kroppen tar upp kolhydrater på, och använda de på ett hälsosammare och mer effektivt sätt.

I djurförsök visades det också att klorogensyra kunde sänka upptaget av glukos. En effekt som kan ha en stor effekt vid behandling av diabetes såväl som vid viktminskning.

Bönorna har också bevisats ha en positiv påverkan på blodkärlen, som förebygger risken för en försämrad hjärthälsa.

Varierande doser på både djur och människor har också gett positiva resultat på människor med ett högt blodtryck.

Finns det några biverkningar med grönt kaffe?

Hittills har inga allvarliga biverkningar dokumenterats. Trots det var det ett fåtal studier som noterade huvudvärk hos vissa deltagare. De undersökningarna ansåg att studierna var för små för att kunna säga med all säkerhet ifall det var av tillfällighet eller kosttillskottet som låg bakom.

Grönt kaffe innehåller dock koffein, precis som vanligt kaffe, och har samma biverkningar om det konsumeras i överdrivna mängder. Dessa inkluderar ångest, spänning och hjärtklappning.

Är din kropp känslig för koffein bör du använda gröna kaffebönor med försiktighet för att undvika besvär. Vid användning av klorogensyra har man också dokumenterat mild diarré av ett fåtal deltagare.

Några deltagare har fått en allergisk reaktion av bönorna, och om du vet redan sedan innan att du är allergisk mot kaffe så bör du helt och hållet avstå för dessa bantningpillerna.

Av säkerhetsskäl avråder man också gravida och ammande kvinnor att använda sig av kosttillskottet då man inte gjort tillräckligt med studier för att till hundra procent garantera att det inte har några negativa effekter på barnet.

Det finns ingen studie som bevisat att stora doser av extraktet har en förbättrad effekt. Därför bör du, som med alla tillskott, inte överstiga instruktionerna angående dosen som står skriven på produkten. För bästa resultat tar du pillret cirka 30 minuter före varje måltid.

Slutsats

Grönt kaffe har en positiv effekt som kan bidra till en snabb viktminskning. Men tråkigt nog finns det inga mirakelkurer som gör hela jobbet på egen hand. Du bör alltid se ett kosttillskott som just ett tillskott. Något som kan hjälpa dig på traven.

Utöver hjälp att gå ned i vikt, kan det också ha hälsosamma fördelar som bidrar till ett lägre blodsocker och blodtryck.

Om du väljer att använda dig av gröna kaffebönor bör du också motionera regelbundet och kombinera det med sunda dieter med mycket protein och lågt innehåll av kolhydrater. Låt dig inte luras in i en farlig diet med soppor och pulver.

Vart kan jag köpa grönt kaffe online?

Det finns hundratals återförsäljare som lovar dig en genuin produkt, som sedan visar sig innehålla någonting helt annat. Köp därför från en seriös svensk återförsäljare som är enkel att hitta recensioner och betyg på. Ett annat bra tips är att leta efter en fysisk adress och ett telefonnummer för att undvika att du köper från ett blufföretag.